administratie en belastingenBen je bestuurder van een sportvereniging of organiseer je een sportevenement, dan kun je te maken krijgen met belastingen, zoals BTW, Loonheffingen, Kansspelbelasting (BINGO!) en Schenkbelasting …………………..

BTW

Als sportclub of als organisator van sportevenementen ben je meestal ondernemer voor de BTW. Maar voor sportclubs en voor organisatoren gelden verschillende regels voor de BTW. Daardoor betalen organisatoren meestal wel BTW, maar sportclubs vaak niet.

Loonheffingen

Als je mensen in dienst neemt, moet je als sportclub of organisator van sportevenementen aangifte loonheffingen doen en loonheffingen betalen. Je moet je aanmelden als werkgever. Heb je vrijwilligers die voor je werken, dan kun je misschien gebruikmaken van de vrijwilligersregeling. Je hoeft dan geen loonheffingen te betalen.

Kansspelbelasting

Organiseer je een bingoavond, een verloting, een prijsvraag of een ander kansspel? Dan kun je te maken krijgen met kansspelbelasting.

Schenk- en erfbelasting

Als de sportclub of sportevenementorganisatie een schenking of erfenis krijgt, zou je zomaar met de schenk- en erfbelasting van doen te hebben. Het maakt niet uit van wie de schenking of erfenis ontvangen wordt.

Plichten voor zaken doen met de belastingdienst:

  • Als je aangifte moet doen, moet je dat altijd op tijd doen. Voor de meeste belastingsoorten doe je digitaal aangifte.  Te laat = boete!
  • De belastingdienst kan om gegevens vragen die van belang zijn voor de belasting of voor de premies voor de sociale verzekeringen van jezelf of van anderen. Bijvoorbeeld van personen aan wie je betalingen hebt gedaan. Je bent dan verplicht deze gegevens te verstrekken. Ook moet inzage gegeven worden in de boeken en andere stukken als daarom gevraagd wordt.
  • Er moet een administratie gevoerd worden waarin de gegevens die van belang zijn voor de belastingheffing, duidelijk en overzichtelijk zijn opgenomen. De administratie bewaar je 7 jaar. Dit geldt bijvoorbeeld voor de geldadministratie, de debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopadministratie, de grootboeken, de in- en uitgaande facturen en de notulen van de bestuursvergaderingen. De bewaarplicht geldt voor papieren en elektronische administraties. Gegevens over onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.

 

Contactpersonen voor sportgerelateerde belastingvragen

  • Hebt je als sporter, sportvereniging of organisator van een sportevenement een fiscale vraag die met sport te maken heeft? Dan kun je terecht bij vaste contactpersonen van het regiokantoor van de belastingdienst.

 

Alle info staat handig bij elkaar op deze website.

 

Hans van der Knijff  CB