boekhouder veenendaalU toch niet!?!

Uw bedrijf is financieel gezond,
ga niet met uw debiteuren in de afgrond!

In deze economisch roerige tijden is het zaak om de liquiditeiten in de gaten te houden. De uitgaven mogen best nader onder de loep genomen worden, maar let vooral op de inkomstenkant. Een transactie is pas afgerond als het geld ontvangen is.

Weet met wie u zaken doet, check, check, dubbelcheck! Controleer bij de Kamer van Koophandel wie bij uw afnemer bevoegd is om de zaken te doen. Zorg dat u niet te afhankelijk wordt van één grote (re) afnemer. Bij grotere opdrachten: schakel een kredietbeoordelaar/kredietverzekeraar in. Vraag indien mogelijk een vooruitbetaling.

Werk met leveringsvoorwaarden, zo mogelijk met behoud van eigendomsrecht. Maak formele (zwart-op-wit) afspraken over meewerk, getekend en wel! Splits  en lever bestellingen in delen. Denk mee met uw afnemers, maar denk vooral aan uw portemonnee!

Bedrijven die te laat betalen brengen ook andere bedrijven in de problemen. Let op uw debiteurenbeheer!

Controleer uw openstaande-postenlijst frequent. Lopen de betalingstermijnen op? Ingrijpen! Stuur eerder die eerste aanmaning, verwijs naar de betalingsvoorwaarden, geef een korte betalingstermijn.

Houd u aan die termijn, stuur uw tweede aanmaning en vermeld de wettelijke incassokosten. Blijf niet doormodderen, geef de vordering uit handen aan een incassobureau.  Beëindig uw zakenrelatie anders beëindigt uw zakenrelatie uw bedrijf!

Indien pech, dan alles weg? Nou nee, de in de vordering begrepen omzetbelasting kan worden teruggevraagd. Stuur een verzoek in naar de belastingdienst met o.a. als bijlagen de oninbare facturen. Vermeld ook het bedrag van de BTW die u terugvraagt. Uiteraard kunnen dit soort zaken ook door uw belastingadviseur worden afgehandeld!

Vanaf 01 juli 2012 wordt een vast percentage aan incassokosten bij uw debiteur in rekening gebracht, de volgende bedragen zijn dan wettelijk bepaald:

Vertragingsrente op basis van de wettelijke rente.
Buitengerechtelijke kosten voor vorderingen tot € 25.000, als volgt opgebouwd:
15% over de eerste € 2.500,- met een minimum van € 40,-
10% over de volgende € 2.500,- ( tot € 5.000,- )
5% over de volgende € 5.000,-  ( tot € 10.000,- )
1% over de volgende € 190.000,- ( tot € 200.000,- )
0.5 % boven de € 200.000,-

• Dit tarief omvat alle kosten van het minnelijk traject. De eigen administratiekosten en de kosten van het incassobureau samen mogen niet hoger zijn dan het bedrag dat uit deze staffel komt.
• Voor terugkerende maandelijkse vorderingen geldt dat de vervallen openstaande facturen bij elkaar moeten worden opgeteld als deze kosten worden doorbelast. Is dat eenmaal gedaan dan mag voor een nieuwe vervallen factuur deze staffel opnieuw worden toegepast.

Hans van der Knijff  CB